Hudební profesionální kultura žije, ale jinak

Kultura - 01. 02. 2021
Hudební profesionální kultura žije, ale jinak

 

PARDUBICE – Vzhledem k epidemickým opatřením by se mohlo zdát, že profesionální umělci mají dlouhé prázdniny. Roman Línek, náměstek hejtmana Pardubického kraje pro kulturu se přesvědčil, že v Domě hudby se pracuje za omezených podmínek dál, jen jinou formou.

Pár nervózních mladých lidí na chodbě, které čekají talentové zkoušky na pardubickou konzervatoř, a hudba se line i ze Sukovy síně. Ovšem dveře jsou zavřené, Komorní filharmonie právě nahrává CD pro své abonenty jako náhradu za zrušené koncerty a hráči mají na pultících noty na serenádu E dur Antonína Dvořáka.

„Když nemůžeme hrát naživo, snažíme se dostat k našim posluchačům alternativními způsoby. Natáčíme nahrávky na hudební nosiče nebo pro účely rozhlasového nebo televizního vysílání. Domlouváme se s ČT Art, Východočeskou televizí V1 nebo televizí Noe,“ informuje ředitel Komorní filharmonie Pavel Svoboda a pokračuje: „Máme ale v plánu řadu dalších projektů, například budeme streamovat zahájení Pardubického hudebního jara, nebo budeme v březnu vystupovat v počítačové hře, která se bude živě vysílat do celého světa.  A samozřejmě se těšíme, až se situace zlepší, že budeme zase hrát pro diváky tady v sále, který jsme si po rekonstrukci moc neužili,“ dodává Svoboda.

Přestože je zřizovatelem Komorní filharmonie, stejně jako Východočeského divadla, město Pardubice, od kterého jde těmto institucím hlavní finanční příspěvek, na regionální funkci přispívá i Pardubický kraj. „Letošní rok je všude rozpočtově složitý. Přesto jsme se rozhodli profesionální kultuře ani vloni, ani letos, příspěvky kraje nekrátit. Pro Komorní filharmonii to činí 3,85 milionu korun ročně. Je to od nás signál, že kulturu považujeme za důležitou součást našich životů a chceme, aby se z veřejného života nevytratila,“ říká Roman Línek.

Komorní filharmonie využila část krajských dotací od Pardubického kraje na nákup koncertních židlí, které jsou pro tento účel speciálně navržené a mají nastavitelnou výšku. Hráči na nich sedí při zkouškách a koncertech dlouhé hodiny a je to pro ně velký kvalitativní posun. Část už na nich sedí na dnešním nahrávání a další část čeká na to, až bude z krabic vybalena další dodávka, která právě dorazila.

Konzervatoř, kterou zřizuje Pardubický kraj, by se letos v zimě mohla těšit z upraveného foyeru a z nových oken po celé budově včetně skutečnosti, že do výuky už konečně nevstupuje meluzína. Místo toho ale výuka musí probíhat distančně, což je v některých případech docela složité. „U některých oborů to jde a studenti i kantoři se s tím vyrovnávají statečně prostřednictvím skypu a různých podobných prostředků, ale živý kontakt nic nenahradí a těžko můžeme zkoušet kolektivní orchestrální věci,“ vysvětluje ředitel školy Dalibor Hlava. Místo pololetních zkoušek tu měli osobní konzultace, na které studenty objednávali individuálně na určitou hodinu a den. Talentové zkoušky končí, zájem o studium byl více než dvojnásobný vzhledem ke kapacitě. Teď škola čeká, jak se vyvine situace, a kdy aspoň studenti posledních ročníků či absolventi budou moct přijít na výuku osobně. (zun) Foto: JAN JEŽDÍK

Mohlo by vás zajímat:

K Roku české hudby

K Roku české hudby

Čtvrteční abonentní koncert Barocco sempre giovane s houslistou Janem Talichem

Kouzelný klarinet

Kouzelný klarinet

Dubnové abonentní koncerty Komorní filharmonie

Pořád jsem to já

Pořád jsem to já

Dojemná hra poprvé na prknech Východočeského divadla

Jeden svět je opět tady

Jeden svět je opět tady

Festival v Divadle 29 vstupuje do světa fikčních filmů a virtuální reality

Exkluzivně s Jankem Ledeckým

Exkluzivně s Jankem Ledeckým

Pirate Swing Band si opět troufne spojit nespojitelné

Festival je připraven

Festival je připraven

Pardubické hudební jaro zahájí příští úterý Gabriela Beňačková